Foto: Øystein Thorvaldsen.
Herbert Eugen Wiegand arbeider innen skulptur og grafikk, foto og film. Kunstnerskapet er bygget på en sterk materialbevissthet, og han ser de senere årenes fordypning i lino- leumstrykk og tresnitt som en naturlig forlengelse av arbeid med skulptur og relieff.
I utstillingen Påstand & Dementi viser Herbert Eugen Wiegand tresnitt (og et linoliums- trykk) i store formater. Trykkene er klistret direkte på vegg og følger utstillingslokalene sin arkitektur i en romlig installasjon. Det grafiske uttrykket er unikt og kraftfullt både i form og innhold.
Wiegands verk kan sees som kommentar til livet i hele sin bredde, der krig er et under- liggende tema i flere av motivene. Han er opptatt av estetikken i krigsfotografier, og ambivalensen som oppstår mellom landskapsskildringer og krigens brutalitet. Det er uungåelig å lese mange av motivene opp mot dagens mediebilder fra Ukraina, til tross for at fotografiene som bildene tar utgangspunkt i er fra en annen tid. Både landskaper og menneskemengder speiler de pågående krigshandlingene; hus som brenner, åkre sett ovenfra med skygger av bombefly, mennesker som er vitne til grufulle handlinger.
Gjennom en utpreget interesse for å undersøke hverdagens billedverdener, transforme- res både komplekse situasjoner og enkle hverdagslige gjenstander til et uttrykksfullt formspråk. Tresnittene er gjort med en særegen teknikk som fordrer stor følsomhet og presisjon, og kan minne om skraverte tegninger.
Wiegand jobber som førsteamanuensis ved Kunstakademiet i Bergen (KMD, UiB) og bor og arbeider både i Berlin, Bergen og på Harøy. Han seneste utstillinger omfatter utstillingene Trace and Seiling, O Gallery, Teheran, Sjø Land Edvard Munch Haus, Warnemünde og Die Zeit, Künstlerhause Frise, Hamburg.
Utstillingen er realisert med tilskudd fra Regionale prosjektmidler for visuell kunst/KiN.
© Oplandia senter for samtidskunst 2025