Foto: Øystein Thorvaldsen.
Linda Morell (f. 1993, Halmstad, Sverige) arbeider med skulptur og installasjon som danner spekulative fremtider basert på myter, vitenskap og medisin. Gjennom fornyelsen av nåværende og historiske teorier rundt menneskekroppen skaper hun verk i forskjellige materialer som keramikk, metaller, glass og plast. Verkene opererer ofte med en klinisk estetikk og undersøker forholdet mellom kropp og objekt. De befinner seg mellom det menneskelige og det ikke-menneskelige både i form og konsept, de henviser til fremmedgjøring. Karakterisert ved sin materielle presisjon, kan verkene hennes forstås som hybrider og kunstige organismer. Morell ble uteksaminert med en master fra Fakultet for kunst, musikk og design, Universitetet i Bergen i 2019 og har siden hatt separatutstillinger ved institusjoner som Nordnorsk Kunstnersenter i Svolvær og BOA i Oslo. I 2020 ble hun tildelt Norske Kunsthåndverkeres debutantpris.
Into this wild Abyss
—The womb of Nature and perhaps her grave,
Of neither sea, nor shore, nor air, nor fire,
But all these in their pregnant causes mixed
Confusedly, and which thus must ever fight,
Unless the almighty Maker them ordain
His dark materials to create more worlds—
Into this wild Abyss the wary Fiend
Stood on the brink of Hell and looked awhile,
Pondering his voyage; for no narrow frith
He had to cross.
Paradise Lost, John Milton, 1667
Utstillingen Oil nebula, rise bruker begrepet the abyss, det enorme kosmiske havet i John Miltons Paradise Lost (1667) som skiller jorden fra helvete, som en metafor for samfunnets kollaps. Prosjektet trekker paralleller til den globale oppvarmingen av havene, der økosystemer dør ut og andre organismer tar over. Inspirert av den økende utbredelsen av invaderende arter og dagens miljøkatastrofer, mytologiserer utstillingen endringen i verdenshavene. Utstillingen består av skulpturelle arbeider i keramikk, glass, tre og stål. Verkene skaper et billedspråk som forteller om havets og menneskenes fremtid, og former samtidig ‘’abyssens’’ hav i seg selv. I likhet med Miltons ‘’abyss’’, som beskrives som både en avgrunn og et hav som rommer muligheten for fremveksten av nye verdener, fokuserer utstillingen på den usikre fremtidens farer og muligheter.
Utstillingen er realisert med velvilje og støtte fra S12, Regionale prosjektmidler for visuell kunst/Kunstsentrene i Norge, Vederlagsfondet og Kulturrådet.
© Oplandia senter for samtidskunst 2025