Foto: Øystein Thorvaldsen.
Konstellasjonen Hanan Benammar og Mattias Cantzler viser sin første duoutstilling på Oppland Kunstsenter. Kunstnerne stiller ut nye individuelle arbeider som kretser rundt den samme tematikken.
Arbeidene vektlegger personlige refleksjoner og betraktninger om vår politiske samtid, der mange forhold er snudd på hodet, og har forandret karakter radikalt. I utstillingen møtes samtid og fortid, svart og hvitt, høyt og lavt, venstre strekker seg mot høyre. Den offentlige samtalen synes å ha gått seg vill, eller latt seg manipulere, og har mistet både kontrollen og mye av sin anstendighet. I en tid der alle varsellamper blinker rødt tar kunstnerne pulsen på sin egen samtid gjennom å undersøke dens usunne elementer og tendenser.
I utstillingen Monoton klagesang beskriver Benammar og Cantzler et samfunn der ytringsfriheten trues både fra høyre og venstre, og et polert samfunn som råtner innenifra.
Samtidig er det mange lag av ambivalens og humor i deres utstillingen. Tittelen er hentet fra en kritikk i Aftenposten av "Jeg skulle si storm. Boka om Ways of Seeing." Hanan Benammar har en særegen evne til å snu angrepene mot henne som person og hennes kunst, til produktive nye kunstneriske ytringer med en elegant humor som slår hardt. For eksempel i verket Den norske kunstneriske kanon siterer hun en Facebook kommentar fra sin egen feed, og avkler utsagnet som både latterlig og usant.
Verket Johanssons frestelse av Mattias Cantzler er et ordspill som refererer både til den svenske tradisjonsretten Jansons fristelse, Johansson som "Ola Nordmann" (Sveriges mest brukte etternavn), og eplet som et av vår tids eldste symboler på fristelse. Hva er det Johansson (eller Ola Nordmann) lar seg friste av?
Hanan Benammar (f. 1989, Paris, Frankrike) er en algerisk/fransk kunstner basert i Oslo, som jobber konseptuelt i feltet mellom geopolitiske, miljømessige og sosiale forhold. Hun organiserer og kuraterer også kunstprosjekter som en del av sin kunstneriske praksis. Benammar er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo (mastergrad) og Dutch Art Institute i Nederland (mastergrad). Hun har en bred visningspraksis innen scene- og billedkunst, sist på Radikal Unsichtbar (Hamburg), Edge of Wrong (Cape Town), Le Cube (Rabat), Black Box teater (Oslo), Festspillene (Bergen), Ultima Contemporary Music Festival (Oslo), Bildmuseet (Umeå) og The Golden Bridge (Reykjavík).
Mattias Cantzler (f. 1976, Mjölby, Sverige) bor og jobber i Oslo. Han er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo (BFA, 2007). Hans seneste separatutstillinger inkluderer Konstepidemin, Göteborg (2020); Oslo Prosjektrom (2018); Oslo Utmark (2016); Galleri 54 (GIBCA Extended), Göteborg (2015) og Ibsenhuset, Skien (2014). Cantzler har også deltatt i gruppeutstillinger på utstillingssteder som Kunsthall Oslo (2019); Liljevalchs Konsthall, Stockholm (2019); Østlandsutstillingen, (2019); Edge of Wrong, Cape Town (2018); Contexts International Festival of Ephemeral Art, Sokolowsko (2016); Høstutstillingen, Oslo (2014); og High Desert Test Sites
2013, Joshua Tree-Albuquerque, Arcosanti (2013).
© Oplandia senter for samtidskunst 2025